Dimoviana (III)
de Dan Cristea
Cu mici excepții, visul la Dimov nu e pe de-a-ntregul nici paradisiac, nici coșmaresc; e un vis problematic, o stare de „uluială onirică”, așa cum spune poetul, combinând trăiri benefice și experiențe nefaste. La finalul aventurii onirice, omul se trezește, își recapătă conștiința diurnă, calcă din nou cu picioarele pe pământ, revine, într-un fel, am zice, mai limpezit, mai edificat, la gesturile obișnuite. Dacă urmărim puțin acest motiv al „trezirii”, vedem că în acest mod se întâmplă lucrurile cu cuplul din poemul Într-un chihlimbar. După pățanii care îi sperie grozav, petrecute pe un acoperiș cu mansarde aflat la o înălțime amețitoare, bărbatul și femeia reîntâlnesc lumea sensibilă, dintotdeuna: „Ne-am trezit lunecând peste țigle de-un verde închis,/ Siguri că ne vom prăbuși în abis/ Dar când am ajuns la streașina cu motiv arab/ Am văzut că pământul era aproape de jgheab/ Și ne-am dat drumul, ușurel, în iarba moale/ Să culegem clopoței și astragale”. La fel, personajul-narator din Poemul întristărilor, care zboară peste un zid, rostogolindu-se în iarba tocmai udată de ploaie. E vorba de un contact revigorant, care îl vindecă de tristețea și sfâșierea sufletească anterioare trezirii. Ne putem gândi, de asemenea, la acarul din binecunoscutul poem, care se trezește „din îndurerare, din vise” pentru a regăsi inocența infantilă („Cuprins de-o fericire fără seamăn/ fluieră ușor un cântec de leagăn”). Sau la personajul „voyeurist” din Lili și densitatea , pentru care „trezirea” înseamnă dispariția în neant a scenei erotice fantastice la care credea că asistă, decorul redobândindu-și astfel înfățișarea de zi cu zi.
Construcții cu forme diferite, deschideri și închideri, încăperi, scări, zborul prin văzduh sau alte mijoace de locomoție… În limbajul visului, ne spune psihanaliza (chiar și aceea pe care am absorbit-o numai din aerul cultural), toate aceste elemente au sau pot să aibă conotații corporale ori sexuale, simbolizând dorințele deghizate ale voluptății. Trebuie să le descifrăm, să le interpretăm, așadar, pentru a ajunge la mișcările pasionale latente. La Dimov însă nu e nevoie de nicio tălmăcire. „Conceptele explicative”, așa-numitele simboluri trimițând la activitățile trupului figurează de-a dreptul, ca niște desene într-o țesătură, în numeroase poeme care nu-și ascund componenta erotică ori senzuală. Poetul folosește în mod conștient, adeseori cu umor și ironie, limbajul lor plurisemic, după cum, așa cum am amintit, nu se dă înapoi nici de la a submina jargonul psihanalitic. O parodiere a motivațiilor cețoase de comportament, venite dintr-un fond insondabil însoțește, de pildă, uciderea sadică a țiparului uriaș de către cuplul evocat în Întâmplare („Eram cuprinși de pizmă nedeterminată,/ Poate de aceea, poate dintr-un alt îndemn teluric,/ Ne-am propus să-i topim capul în acid sulfuric”). Nici complexul oedipian nu are o soartă mai bună în tratamentul autorului, căci „paricidul pus în libertate” și așteptat încă din perioada pubertății se dovedește a nu fi altul, atunci când își face apariția, decât un coleg de slujbă.
Poet de o mare sensibilitate senzorială, Leonid Dimov este în același timp un poet al tuturor voluptăților. Prezența feminină – ceea ce Dimov exprimă atât de tulburător spunând „umbra de dulce femeie” sau „prelungi ispite de femeie foiau lunatic prin bordeie”- domină multe din versurile sale, indiferent de perioada când au fost scrise. Cum se poate observa, climatul acestora nu e cel al dorinței, ci acela al ispitei. Dorința e psihanalizabilă, insidioasă, perversă; ispita e biblică, frustă, retorică (să nu mănânci din fructul oprit!). Dorința e legată de absență, ispita e legată de încălcarea interdicției. La Dimov, atât ispita cât și efectele ispitei asupra celui căzut sub imperiul ei se văd, devin perceptibile. Astfel, ochii fetelor din Corint (tentația apare adeseori sub chipul intrusului, al străinului, sub chipul celuilalt, de alt fel) sunt nostalgici, precum „boarea”, reflectând „așteptări de baluri”. După plecarea lor, gazda se închină, aprinde lumini și văruiește casa, ca și cum ar alunga duhurile rele.(Ospeție, volumul ABC). Cătanele atrase de Jeny sunt „clătinate de dragoste și ispită”, căzând, ca niște soldați de plumb, „sfârșite de voluptate” (Jeny și cei patru sergenți). Vârcolacul albastru, ispitit de Clotilda, masiva jucătoare de tenis, are ochi colosali, „năuciți de reverii”. Povestitorul din Lili și densitatea își simte, în așteptare, „gândirea cum reverberează”, dar, la apariția vecinei adolescente, e cuprins de „gânduri vinovate”, mintea i se golește (tipica stare de buimăceală onirică la Dimov), ochii i se holbează, o „răcoare caldă de ispită” îl învăluie. Atmosfera însăși e propice halucinației (o după-amiază leneșă, toridă, o „clipă cu mireasmă de vanilii”), astfel încât eul – martor și narator vede/crede că vede cum sus, pe acoperișul casei, are loc un fantastic dans erotic între Lili, care și-a scos toate veșmintele, și un „uliu crăiesc”, care coboară în spirale (zbor labirintic) spre trupul fetei: „Mai are un metru, e chiar deasupra-i, iată,/ cade pe albul pântec de fată/ frecându-și ghearele de pielea catifelată./ Și-atunci, în sunetele unui instrument demodat,/ începe un joc ciudat:/ rotindu-și capul cizelat, ca-ntr-un deochi,/ uliul o privește pe Lili drept în ochi,/ iar Lili, cu pupilele enorme de dor, / cu buzele dezlipite, îl cheamă ușor,/ îl roagă, îl imploră, șerpuitoare, să facă o mișcare./ Atunci, înfiorat, berbant,/ uliul începe să plutească razant/ deasupra trupului, la un centimetru distanță,/ abia atingându-l cu ghearele-i de faianță/ Atât de încet se desface-n plutire/ fiecare unduire/ că simt o uscăciune-n cerul gurii”.
Întregul poem e o proiecție, o deghizare a ispitei (conflictul dintre sexualitate și culpabilitate) într-o fabulă pseudo-mitologică, în care naratorul e un personaj fictiv, la fel ca și celelalte. Subiectivitatea nu dispare însă, ci trebuie căutată în modul în care se construiește peisajul imaginar, în modul în care se articulează percepția și dorința, în preferințele materiale particulare care se exprimă. Dimov spune aceste lucruri foarte bine atunci când afirmă că poetul oniric „nu descrie întâmplări obiectuale, ci își convertește eul într-o alteritate aflată într-un decor introspectiv”. Dualitatea ființei dimoviene marchează tocmai această alteritate sau diferență în identitate.
|
|