Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








vitrina cărților

        

Daniel Moşoiu, redactor de emisiuni culturale la Radio Cluj, a debutat cu o carte de poezie în 1999, Poeme din mers. Din mărturisirea de pe coperta a IV-a a lui Radu Ţuculescu, volumul de proze scurte Ţigări umede (2018) a fost scris, în variantă primară, în urmă cu aproape douăzeci de ani. O scrupulozitate paralizantă pare să fie motivul pentru care Daniel Moşoiu a publicat atât de puţin.

Povestirile din Ţigări umede stau sub semnul autenticităţii, dar surprind şi ceea ce s-ar putea numi absurdul nostru cel de toate zilele. Un absurd fără tuşe groase, care nu derealizează existentul şi are, adesea, elemente comice. Toposurile narative sunt mai ales cafenelele, cârciumile sordide, gările, în general, spaţii fluide, polifonice. Personajele se selectează din clasa medie şi de jos. În povestirea omonimă a volumului, un scriitor local îşi face veacul în Arizona, o cafenea infectă din Cluj, de dragul unei chelneriţe. Prin imaginarea unui arsenal de strategii, puse în practică spre a-i atrage atenţia, el devine ridicol, trezind râsul cititorului. Militarii în termen din Argentina înfloresc aventurile erotice mai ceva decât poveştile de vânătoare sau pescuit. Dintr-un malentendu (fonetic), un funcţionar modest şi umil îşi cheltuieşte mare parte din salariu degeaba, la restaurant (Avansarea lui Vasile Ojog), întorcându-se ameţit spre casă şi speriat de perdaful nevestei. Colegul pe care-l cinstise nu era viitorul său şef. Secvenţe scurte reproduc dialogul unor măturătoare de stradă (Bubulina) sau al unor bătrâne care nu înţeleg Nefericirea. Cele mai bune bucăţi din carte sunt două povestiri mai extinse. Revoluţia lui Fane Gurău aduce în scenă un slujbaş urbanizat, dar cu suflet nealterat de ţăran, care iubeşte ritualul tăierii porcului de Crăciun şi este exasperat de mofturile orăşeneşti ale soţiei. În drumul spre casa părinţilor săi, află de la radioul din maşină de căderea lui Ceauşescu, fapt ce-i produce o nemaipomenită bucurie. În Bilete de papagal facem cunoştinţă cu un fost muncitor de şantier, pensionar retras la ţară, cu dorul Clujului în care lucrase odinioară şi frustrarea că fiica nu făcuse facultate acolo, mulţumindu-se cu meseria de ospătăriţă la restaurantul unui hotel din Zalău. Peripeţiile unei călătorii de o zi la Cluj revelează şi o nostalgie după epoca Ceauşescu, fiindcă noua lume i se pare străină. În plus, este păcălit de un ţigan care vindea bilete de papagal într-o cârciumă, astfel încât banii rămaşi sunt insuficienţi pentru drumul de întoarcere acasă.

Daniel Moşoiu reuşeşte, din câteva întorsături de condei, să creeze portrete memorabile: „Vasile Ojog stătea aplecat ca un cocostârc peste birou, cu ochii pe ceas, aşteptând să se deschidă casieria. Avea privirile şterse, întunecate, şi numai tremurul precipitat, temător al irişilor şi luminiţele palide din fundul orbitelor îţi lăsau impresia că omul acesta vede, simte, trăieşte. Ochii i se afundaseră în găvanele umbroase din muşcătura cărora ţâşnea robustă, ca o săgeată îndreptată în sus, linia impunătoare a nasului. Inelele părului creţ şi negru îşi pierduseră cu anii vigoarea şi strălucirea, răşchirându-se cenuşii şi anapoda pe creştetul uşor lunguieţ. Bărbia îi era ascuţită, mărul lui Adam pronunţat şi mişcător, rupt parcă de celelalte găteje fibroase ale gâtului. Îmbătrânise Vasile Ojog, repede, înainte de vreme, fără să se împotrivească şi aproape fără să bage de seamă“. Un alt punct forte îl reprezintă capacitatea de a reda vorbirea specifică anumitor categorii de oameni, în funcţie de regiune sau statut social.

Ţigări umede ne dezvăluie un prozator care ar trebui să recidiveze. Să sperăm că nu peste încă douăzeci de ani! (G.G.)

Nr. 01 / 2019
Şedinţa Consiliului Uniunii Scriitorilor din România din data de 7 decembrie 2018

Premiile Filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor din România pe anul 2017

Calendar al scriitorilor din Filiala Craiova a USR

La steaua, aceea, prin diverse dioptrii
de Gabriel Coșoveanu

Şedinţa Comitetului Director al Uniunii Scriitorilor din România din data de 6 decembrie 2018

Marii oameni de acţiune ai lumii (2)
de Gheorghe Grigurcu

vitrina cărților

Note la Paradisul dantesc citit de Patapievici
de Adrian Popescu

Generații sacrificate
de Nicolae Prelipceanu

Despre populisme în România. Din toate câte nimic
de Mihai Ghițulescu

O capodoperă: Călăii. O istorie mondială a comunismului
de Cristian Pătrășconiu

Frânturi de realitate
de Aura Dogaru

„Un gând trist care dansează”
de Simona Preda

Călătorii sub semnul dorinței de „civilizație” și „modernizare”
de Daniela Micu

Poveste de dragoste în ritm suprarealist
de Gabriel Nedelea

Fântâna iluziilor
de Gabriela Gheorghișor

Eminescu nu este un poet depășit, noi suntem depășiți de el și trebuie să-l ajungem din urmă
de Alex Ștefănescu

Palincă de inimă albastră
de Dumitru Ungureanu

vitrina cărților

Iubire și sori și stele
de Daniela Firescu

Raportul poetului cu sine
de Dan Ionescu

Poezie
de Alexandra Maria Bogdan

Mutilatul
de Ion Munteanu

Lucian Blaga, critic subtil al epocii comuniste
de Toma Grigorie

Unde ne sunt cititorii? (1)
de Mircea Gheorghe

Ravagiile pasiunii și ale speranței
de Viorica Gligor

Strălucirea onctuoasă a duplicității
de Gabriela Rusu-Păsărin

Sonata Gustav
de Rose Tremain

Florin Mitroi /Ani de Zile
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri