În vizită acasă la greieri
de Toma Grigorie
Poetul
George Drăghescu, născut în 1968, în Gorjul oltenesc unde e trăitor şi
actor în metropola Târgu-Jiu (Amarul Târg al renumitului scriitor
Gheorghe Grigurcu), îşi susţine simfonia poeticească şi greierească
pe-o singură coardă, am spune, concentrându-şi cântările într-un singur vers
sau în câteva, după moda niponă, preferabil.
Şi-a
tezaurizat, în 2012, producţia lirică într-o antologie intitulată sugestiv Acasă
la greieri, profitând de generosul proiect al Editurii Tipo Moldova, în
colecţia de Poezie contemporană Opera Omnia. A selectat poeme din volumele mai
recente: Urme de îngeri (2005), Jurnalul unui cabotin (2005), Tăcerea
din cupă (2008), Poarta (2008), Oarecum psalmi (f.a.), O
furnică pe Golgota (2011) anexând şi un grupaj de poeme inedite. A lăsat în
afară cinci volume de versuri, inclusiv pe cel de debut, Infern de cuvinte
(1992).
George
Drăghescu, poet mai întâi şi apoi actor, şi-a asumat o misie dificilă, aceea de
a esenţializa expresia poetică la limita câtorva versuri, poate în acord cu
maxima cunoscută prin care se susţine că esenţele tari se ţin în recipiente
mici. Lapidaritate şi iar lapidaritate
pare a fi deviza poetului-actor George Drăghescu susţine Gheorghe Grigurcu în
primele cuvinte ale prefeţei intitulate, cu aluzie la tinereţea autorului, Vârsta
edenică, dezvoltând apoi aserţiunea care conţine şi o concluzie veridică
asupra lexicului supranumerar al poeziei actuale: Aşezat în marginea haiku
ului şi a aforismului, d-sa se străduieşte a face economie de cuvinte într-o
vreme în care cuvintele se risipesc adesea într-o vânturare sterilă, într-un
zadarnic simulacru al plăsmuirii poetice..
Volumul
liminar al antologiei, Urme de îngeri, cuprinzând în bună parte poeme de
inspiraţie religioasă, debutează cu câteva poeme scurte, ca apoi să treacă la
preferatul haiku. În poemul începător, Înşelare, protagonistul liric în
disputa sa cu îngerul îşi exprimă şăgalnic relaţia de colaborare mercantilă,
am spune în glumă, între fiinţa sa
terestră şi cea edenică a îngerului: El mi-a oferit o bucată/ de pământ
(...) eu i-am oferit/ o bucată de cer.
În
poemele de factură niponă, din sfera haiku-ului (care ocupă un spaţiu însemnat
al antologiei), George Drăghescu reuşeşte să vadă realitatea în trei versuri,
redusă la o imagine arhivată, la supralumina unui fulger, să fie halucinat de
propria artă a conciziei atotcuprinzătoare. (Paul Aretzu). Foarte bine
sintetizată esenţa haiku-urilor acestui poet fascinat de expresia minimală.
Multe sunt fără titlu. Pentru conformitate să degustăm câteva haiku-uri dintre
cele mai autentice: În faţa oglinzii eu;/ în spatele ei/ Judecata de apoi;
La fereastră,/ un porumbel alb;/ nu tac singur. ; Popa strănută / în
biserica veche/ atâta cetină.; Un fluture/ din frunză în frunză/ parcă le-ar
număra.; Cumpăr o pădure,/ să am şi eu/ scorburile mele. Şi atâtea altele
care degajă o tensiune lirică greu de aflat în unele poeme contemporane,
extinse redundant, cum a sugerat mai sus şi Gheorghe Grigurcu.
Asta
nu înseamnă însă că haiku-ul asigură creaţiei literare specia poetică ideală.
Exprimarea laconică în poezie frizează esenţa lirică, dar nu e uşor ca aceasta să ţi se releve de
fiecare dată. Este ca dragostea la prima vedere. Dacă haiku-ul nu ţi-a plăcut
din prima, a doua şansă nu mai există, nici în spaţiul sugestiei, adeseori.
Acest risc se află şi în poemele antologiei de faţă.
În
acelaşi cvasi silogism se înscriu şi poemele aforistice într-un vers. Le
descoperim în toate volumele antologiei alternând cu haiku-urile şi cu poeme
mai extinse înspre tanka, poezie japoneză mai veche decât haiku-ul, fără însă
să se respecte întocmai forma fixă a acesteia. În tendinţa sa de a limita la
maximum spaţiul poetic, se pare că George Drăghescu l-ar restrânge la un singur
cuvânt, aşa cum susţine Şerban Foarţă, ţinându-i isonul lui Gheorghe Grigurcu,
sau chiar la o singură slovă O!, carte, adresată, de-aici, Ălui de Sus, e
argumentul ontologic însuşi. Ministihurile lui George Drăghescu sunt, implicit,
o formă de kenosă. Aceste poeme într-un vers au îndeosebi caracter
apoftegmatic, sentenţional uneori, înglobând reflecţiile sale de actor, într-o
anume parte, ironizând şi autoironizându-şi profesia: Există actori buni, dar
şi perverşi.; Paranoicul, pe scenă ca şi în viaţă, îşi face chip cioplit.;
Spectatorul a prins o replică şi a luat-o acasă.; Scena poate fi o Golgotă
pe care şi amatorii o pot urca.; Văd din ce în ce mai mulţi salahori pe scenă
decât artişti.; Unii intră în personaj fără a-şi cere voie.. Şi, referitor
la caracterul estetic al tuturor artelor, conchide sapienţial: În artă, dacă
ai «rău de frumuseţe», nu ai ce căuta.. Ca şi în celelalte poeme, poetul
abordează teme din lumea teatrului, dar şi din alte domenii ale existenţei
pământene şi cosmice: timpul, cunoaşterea, divinitatea, viaţa, îmbătrânirea,
relaţiile interumane etc. Iată şi o definiţie originală a aforismului:
Aforismul frământarea copilului din noi.
Haiku-urile
din volumul Tăcerea din cupă (un alt titlu semnificativ pentru poetul
scump la vorbă) sunt scrise pe diferite teme autoimpuse sau derivând de la
unele concursuri de gen, preluate de regulă din anamneza copilăriei: floarea,
fluturele, zăpada, îngerul, melcul, frunza, iarba... Cu aleasă gingăşie este
privită legănarea în vânt a florii şi, pentru a nu perturba mersul firesc al
naturii, eroul-copil o păsuieşte până la încetarea vântului: Se mişcă floarea/
n-o iau până ce/ vântul oboseşte. Visele copilului sunt scrise metaforic pe
aripile fluturelui, identificate cu filele de pergament: Aripa fluturelui /
pergamentul/ copilăriei. Deşi se exprimă fulgurant, prin scintilări de spirit,
George Drăghescu reuşeşte să-şi exhibe seninătatea şi candoarea sufletească a
copilăriei nepervertită de vicisitudinile existenţei mature.
Trăitor
în oraşul lui Brâncuşi, îi închină cu empatie volumul Poarta. Titlul
sugerează desigur metafora brâncuşiană Poarta sărutului, invocându-l pe
marele sculptor în poemul de început, Brâncuşi, cu aluzie la simplitatea
esenţializată a artei lui şi la perenitatea ei: Un sculptor/ nu avea unelte/
de cioplit./ A luat o piatră/ şi a aşezat-o/ la malul râului./ Aproape două mii
de ani/ a aşteptat/ să-i vadă lucrarea..
Dialogul
cu divinitatea se află permanent în antologie, în special în placheta Oarecum
psalmi, tipărită de Editura Fundaţiei Constantin Brâncuşi. În acelaşi
registru al expresiei lapidare, poetul dialoghează cu Dumnezeu înălţând rugi
pioase şi făcându-l părtaş la trăirile terestre personale: Când
m-am îndrăgostit/ prima oară, Doamne,/ am crezut că locuieşti/ pe aceeaşi
stradă cu mine., sau Pe umerii Tăi,/ Doamne,/ singurătatea mea/ n-are
greutate!/ eu o port în spate/ ca pe un bolovan/ uitat de Sisif.. Aceste poeme
uşor mai extinse dovedesc că George Drăghescu este un poet inspirat şi se poate
exprima convingător liric, şi în stilul nostru tradiţional, nu numai în cel de
împrumut.
Cel mai recent volum antologat, O furnică pe
Golgota (2011), îi inspiră lui Gheorghe Grigurcu (căruia i se dedică şi
unele haiku-uri) similitudinea credinţei indiene unde furnica simbolizează
însemnătatea infinitezimală a făpturii omului, dar calitatea sfidează
cantitatea: O furnică/ pe Golgota/ duce o cruce de om. , iar Timpul furnicii
/ un muşuroi/ la capătul lumii. Ineditele de încheiere continuă aceste
reflecţii fulgurante creionând un poet al meditaţiei metafizice laconice,
aparent simple, încrustate în cristalul apelor adânci.
|
|