Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








Poezie

        de Florea Miu

Ultrarealitate

Au intrat în panică observatoarele

astronomice. Pentru c㠖 spun ele –

realitatea nu mai are margini,

a depăşit universul concret –

tot mai des se refugiază

dincolo de nesfârşirea cerului,

nu se ştie unde!

Chiar şi cuvintele s-au repliat

într-un spaţiu aparent fără sens,

nu mai au consistenţă,

şi-au pierdut rădăcinile milenare...

Senzaţia plutirii în derivă a cuprins

întreaga suflare a lumii,

până în cel mai îndepărtat cătun din Oltenia,

unde poposea Marin Sorescu uneori,

pentru a elabora Teoria sferelor de influenţă...

Realitatea acoperă totul,

din pragul strămoşesc al casei

până în marginea visului;

din pricina ei nu se poate zări mai departe,

nu se mai aude foşnetul mărilor,

se vorbeşte în şoaptă.

Unora li s-au întunecat privirile

şi nu se mai văd nici pe ei înşişi.

Alţii s-au retras înapoia propriilor lacrimi

de unde nu se ştie când vor mai ieşi...

În consecinţă, uriaşele telescoape stelare

şi-au schimbat direcţia de observare,

îndreptându-se spre zona siderală

dinăuntrul nostru.

Refugiu

Mi-am consumat rezerva de speranţe

în ultimul asalt/ apărare...

Acum încerc să mă adăpostesc

în tranşeea de iarbă, cea mare.

Iar pe marginea zilei nu sunt

decât porţi de pământ.

Arborii nu mai au umbră, iar gândul

se topeşte în peisajul uscat.

Este vremea să-mi trec eşecurile

pe curat.

Este timpul să trec cu un pas mai departe

printre munţii din teribila carte

pe care o citesc obosit

din răsărit până-n noapte.

Nici o poartă către întâmplări!

Nici un popas luminos!

Doar un drum şerpuind către casa din câmp

cu zăvoarele puse –

semn de hotar spre izvoarele

încă ascunse...

 

Perimetrul «Rotonda»

Aici se-ntoarce lumea după om,

nu omul după lume, cum se spune!

Aici s-a spânzurat de om un pom

şi vin sărmanii urbei să-l adune.

Puşcăriaşul chior din blocul meu

a rupt zăbala clipelor zălude

tot încercând să-şi scuture din greu

balastul umbrei lui cu gust de dude.

I-a tot ieşit în drum un interlop

de la etajul unu, mi se pare,

şi s-au bătut pe-un lanţ de câine şchiop

de pus la brâu în loc de cingătoare.

Cum să le spun că-n lumea asta gri

există Eminescu, bunăoară,

şi câteva anemice câmpii

ce-au mai rămas din biata noastră ţară?!

Cui să-i mai spun şi cine să asculte

în destrămarea care s-a produs?

Aştept sub întrebările oculte

la poarta grea a tristului Apus.

Trăiesc aici printre borfaşi, vă spun!

Borfaşii ne conduc, stimată lume...

Chiar legile-s baloane de săpun

ce se topesc la câte-un semn anume.

Revin mereu din lungul meu parcurs

prin tot acest ţinut al nedreptăţii:

un cronicar al semnelor de Sus

ce-şi plânge-n somn părinţii şi nepoţii.

Învăţ şi eu, din lumea asta tristă,

câte ceva din tot ce ni s-a dat,

tot căutând un drum ce nu exist㠖

spre totdeauna ori spre niciodat’.

Case şi arbori

Am săpat într-un arbore;

înăuntru era lumină şi cald!

Nu puteam să iau lumina cu mine

şi atunci am luat arborii

pe care i-am pus deasupra pietrelor

drept adăpost.

Lemn luminos între mine şi cer!

Lemn între iarbă şi ploaie!

Vântul care bate dinspre ziuă

caută scoarţa copacilor

în care va lăsa urme adânci,

să nu se rătăcească păsările

fără umbră ...

Prin aceste neumblate făgaşe

vor trece doar gândurile

celor care au fost

lăsându-ne doar întrebări în vis.

Unii spun că istoria însăşi

este o asemenea casă de lemn

care trebuie mereu renovată

înainte de a fi locuită.

Plecare

Plecăm şi noi cu frunzele ce cad

purtând lumina cerului curat!

Unde vom fi e primăvară-ntruna

şi ne vor creşte aripi îngereşti.

Şi-n fiece apus va curge Luna

peste câmpia parcă din poveşti.

Şi ne vom apleca sub ceruri fruntea

a viaţă lungă, fără de-nceput ...

Pe neştiute, ca şi frunza toamnei,

ne vom întoarce cum am fost demult.

Ca frunza toamnei vom pleca de-acum

spre anotimpuri de nisip şi fum.

Aşadar...

Continentele sunt alcătuite

din materie foarte solidă

care asigură starea de echilibru

a obiectelor mereu în mişcare.

Între continente există, însă, o stare

de maximă dezagregare,

cum se-ntâmplă între cer şi pământ,

între silaba răzleaţă şi cea din cuvânt,

unde se dezvoltă un relief nevăzut...

Între continente e o stare de lirism

care inundă partea veneţiană

a uscatului –

ori se zbuciumă greu înspumată

lovind în partea concretă

a universului de plumb şi vată...

Despre toate acestea se poate spune

că sunt doar visele unui copac în floare –

şi de aceea starea lirică se-mbină

cu starea continentului uitare.

Panta rhei

Mi-a fost greu să urc colina asta,

iar dincolo de culme e alt drum

care nu se ştie unde duce

şi de aceea ne lăsăm în voia lui.

Cei care nu pot ajunge pe culme

nu-l prind,

căci el poartă mereu călătorii

şi nu are timp să oprească.

Pe mine m-a adus până aici,

iar acum nu ştiu încotro să o apuc,

deoarece mă lovesc de întâmplările

pe care încă nu le-am trăit –

de arborii pe care nu i-am ascultat

întemeindu-şi visele pe trunchiul nopţii;

de bucuriile ce nu mi-au fost furate încă

şi aspiraţiile parcă fără sens ...

Chiar şi de mine însumi mă lovesc

şi-mi pare

că nu mai sunt acela pe care îl ştiam

cândva,

lăsându-mă acolo, singur, să aştept

pe nu se ştie cine şi de ce,

ca să mă treacă pasul netrecut

de niciun trecător până acum ...

Reîntregesc mereu un peisaj

cu prea multe denivelări

care se revarsă în mine

ca o ploaie curată în zori.

Mereu

Toate întâmplările se adună

într-un singur gând –

nu se mai iscă fiecare întâmplare

cu gândul ei!

E ca neliniştea unei margini de sat

care a cuprins întreg orizontul

şi se revarsă pe urmă în noi

precum lacrima înainte

de a fi plânsă.

Trecem prin ea ca prin umbra

unui salcâm

ca şi cum ne-am întoarce în vis

şi ea rămâne acolo

spre a fi străbătută mereu şi mereu,

până când iarba sufletului

se destramă uscată!

Pe întinderea aceasta cât un gând

trecem mereu –

fiecare cu sine şi toţi împreun㠖

pe întinderea de taină

a unui fost început.

(Din volumul Necuprins, în curs de apariţie)

Nr. 08 / 2025
ART CITY – Festivalul Internaţional de Literatur㠄Poezia – Port la Dunăre”, 27-30 iunie 2025

In memoriam Franz Hodjak

Ce rămâne dintr-o fastuoasă idee falsă
de Gabriel Coşoveanu

In memoriam Mircea Florin Şandru

Calendar al scriitorilor din Filiala Craiova a USR

Evanghelia după Kafka
de Cătălin Pavel

Ne aflăm aici şi acum (3)
de Gheorghe Grigurcu

Din ciclul „cum gândim, aşa vorbim”
de Nicolae Prelipceanu

O estetică a teatrului de la origini la contemporaneitate
de Dan Ionescu

Topografia rănilor deschise
de Dan Ionescu

Parisul lui Paul Valéry
de Maria Tronea

Prietenie
de Dumitru Ungureanu

Poetul îşi usucă lacrimile în ochii trecătorilor
de Gela Enea

„Smerenia intelectual㔠şi „dopamina prefrontală”
de Mihai Ghiţulescu

Note despre frica de AI şi moartea autorului
de Gabriel Nedelea

Nichita Stănescu şi avatarurile lui Orfeu
de Gabriela Gheorghişor

Robert Şerban în dialog cu Cristian Pătrăşconiu
de Cristian Pătrăşconiu

Descartes, Leibniz şi modernitatea
de Adrian Niţă

Nimic
de Ionuţ N. Manea

FITS 2025: recunoştinţă, recunoaştere, reîntâlnire
de Daniela Firescu

Poezie
de Florea Miu

Magazinul de curcubeie
de Adrian Alui Gheorghe

Oglinzile veşnic proaspete ale operei
de Nicolae Panea

Mircea Perpelea – Nostalgii cu arome de lavandă
de Lucian Gruia

,,Zgomotele lumii”
de Elena Puruşniuc

Poeme
de Alexandru Cazacu

Lumina din poveste
de Viorica Gligor

Spaţiul şi locul – o viziune a unei lumi stranii
de Gabriela Păsărin

Teatrul de la malul mării
de Joanna Quinn

Un Petre Ţuţea al artei româneşti. Paul Gherasim: „Umbrită era la început vederea”
de Cătălin Davidescu

© 2007 Revista Ramuri