I
am plecat. corpul tău încă vorbea.
spunea: puterea era pe vremuri fragilitate, nu mai este.
se trăieşte mai greu fiind puternic.
un secret acum, lucrurile nu erau simple,
arondate totuşi foamei şi setei,
nu servituţilor secundare. ele ţineau de frumuseţe, de violenţă,
şi niciodată de rezultatul total.
la mega image la mine tocmai se închidea.
doar să iau şi eu două beri, am zis, dar fără nicio speranţă,
ne pare rău, închidem, mi-a zis tipul de la mega, tânăr şi elegant.
nicio problemă, pe curând, am zis.
morţii noştri erau acolo, după geam, nu mai ziceau nimic,
ştiind că nu se aude oricum nimic,
nu mai făceau nici semne doar se uitau după noi
ca după o bilă care se rostogoleşte.
tu continuă-ţi exerciţiul de simplitate
la care eu nu pot să particip,
simplitatea care e totuna cu zâmbetul.
tu umple-te de soare ca oasele păsărilor de aer
ca să poţi să zbori
în vreme ce eu o să iau masa cu morţii mei
pe care nu i-am înţeles niciodată,
doar foamea lor am înţeles-o
foamea lor care e totuna cu singurătatea.
a fost soare de atâtea ori, când ne-am ridicat sau
când ne-am aşezat.
am pierdut şi nu putem exprima această pierdere.
nu mai dăm niciun fel de drept celor a căror
muzică ne face să plângem,
nu ne mai putem pune speranţele în ei.
cine nu-şi doreşte să ajungă acasă şi acasă să fie rufele
întinse în balcon şi
mâncarea în cuptor, să te poţi uita pe fereastră,
să simţi că universul e mic,
îndiguit.
uneori cineva nu se mai dă dus de la fereastră,
stă nemişcat şi se uită, nu se ştie la ce,
se uită la morţi, aşa se spunea la mine în familie.
mă uitam şi eu la ei, îi urmăream
cum trec prin puhoiul serii.
ce se mai poate face acum?
da, rolul pe care îl are minereul.
rolul pe care îl are ganga.
felul în care se amestecă totul.
întotdeauna am fost de acord
ca fleacurile să aibă o putere disproporţionat
de mare asupra mea.
corpul tău încă vorbea, îl auzeam,
noaptea asta vorbea cu noaptea cealaltă
m-am aşezat la masă, făceam asta din obişnuinţă
şi ca să fac ceva util.
secretul meu era că aveam două suflete,
unul cu care mi-era foame şi altul cu care mi-era sete,
secretul meu era că
ceva îmi amintea brusc de tine, de exemplu, mirosul unei jucării.
nu mă mai dădeam dus de la masă, asta era
fereastra mea.
II
tu aşezai ceva pe farfurie
nu mult, ştiai că nu-mi place mult
şi făceai acest sacrificiu pentru mine,
puneai mai degrabă puţin
şi eu mă gândeam: nu am avut grijă de tine când erai copil.
mâncam, era extraordinar de bun şi eu mă gândeam da, nimic
nu va putea şterge că nu am avut grijă de tine atunci,
chiar dacă habar n-aveam cine eşti sau unde te afli.
(sau măcar să fi avut grijă, mai târziu, să nu mă întâlneşti.)
nici azi nu suntem altceva decât
copii bolnavi care cer ajutor altor copii bolnavi,
mă gândeam, şi tocmai mă pregăteam să alung aceste
gânduri care ştiam că pot fi considerate negre,
când deodată tu m-ai întrebat dacă ţin minte cum,
când aveam 8 ani
într-o zi un nor roşu ca stronţiul
s-a lăsat pe intersecţia minusculă dintre timonierului
şi aleea agigea,
acolo unde era mereu parcat pe colţ un renault
cu stema cu delfini şi
unde prin gard ieşeau frunze prăfuite dintr-un rug de mure
şi cum norul ăla m-a ridicat din faţa maşinii
care era să dea peste mine,
şi dacă ştiu că în acel nor erai tu, venită de peste
munţi.
n-am zis nimic, doar m-am prefăcut că mi se părea
caraghioasă povestea asta care îţi dăduse ţie prin cap,
şi am mai luat un pic de prăjitură, apoi încă un pic,
apoi am pus linguriţa pe marginea farfuriei
(încet, ca nu cumva să clinchetească),
apoi te-am luat în braţe şi te-am strâns
pentru toţi cei care au murit şi nu mai pot strânge
în braţe pe nimeni.
III
timpul trece, dar frumuseţea încă rupe din noi.
încă o recunoaştem cu tot corpul,
cu neplăcere,
ca pe cineva căruia îi suntem datori şi pe care l-am tot amânat.
mai întâi dispar oamenii.
dispariţia e ceea ce ştiu să facă cel mai bine,
e gestul lor cel mai convingător,
chiar dacă nu au făcut nicio repetiţie.
absenţa lor are mai multă adâncime decât toată
prezenţa de dinainte.
oamenii dispar cu o graţie pe care nici nu ştiai că o au,
pentru că ei o puneau mereu deoparte,
ca pe fiecare rest de săpun, în caz că vine războiul.
o păstraseră ca s-o folosească pe toată într-o clipă
când nu se uită nimeni.
mai târziu dispar şi lucrurile.
asta durează, pentru că în urma lor rămân mereu alte lucruri
care trebuie să dispară şi ele,
iar asta ia mult timp şi restul de spaţiu.
în urma oamenilor nu rămâne nimic,
măcar pe partea asta nu sunt probleme.
lumea e făcută din singurătate şi,
pe bună dreptate, singurătatea
devine mai puternică atunci când dispare.
şi moartea e o auroră
poate nu cea la care te aşteptai, nu cea pentru care
ai călătorit până aici.
mult timp ceea ce te-a vindecat după lovituri au fost alte lovituri
acum, când le aştepţi cu speranţă, nu găseşti
în jur decât politeţea cu care materialul cedează,
ca să poţi ajunge la capăt.
ea era atât de blindă încât şi durerea de a o
pierde e aproape blândă.
poate asta înseamnă să fii cu adevărat aproape de cineva,
să nu te poată durea că-l pierzi.
cântecul se îndepărtează,
firicelul de voce pe care vrei să-l îmbrăţişezi.
producem frecvenţe sonore pe această planetă,
asta folosim noi ca să ne apropiem unul de altul.
suntem ca roboţeii din jocurile ridicole ale anilor 80,
cum ar fi quazatron, care se îmbrăţişau ca să se lupte.
dispar şi serile, au rămas foarte puţine.
majoritatea zilelor sunt lipsite de seri,
doar suprafeţe de piatră.
şi din când în când o seară ca o pictură rupestră
pe care îţi vine să o desprinzi încet de pe perete,
ca pe un abţibild,
şi să o bagi în gură şi să o mesteci cu cea mai mare grijă,
aproape zâmbind.