Poezia, încotro? (3)
de Călin Vlasie
În contextul poeziei neuro-directe (şi, în general, al stimulării cerebrale), termenii non-invaziv şi invaziv se referă la modul de acces la creier pentru a livra stimularea.
Prin non-invaziv se înţelege că nu se necesită intervenţie chirurgicală; stimularea se face din afara craniului, prin piele şi os. Metode tipice: tDCS/ tACS (transcranial direct/ alternating current stimulation) curenţi electrici slabi aplicaţi prin electrozi lipiţi pe scalp; TMS/ rTMS (transcranial magnetic stimulation) câmpuri magnetice generate de o bobină plasată pe cap induc curenţi în cortex; Conducţie osoasă vibraţii sonore transmise prin osul cranian direct la cohlee. Avantaj: sigur, reversibil, folosit în cercetare şi clinică (de ex. pentru depresie, tinitus). Limită: precizie scăzută (stimulează arii relativ mari, difuze).
În poezia neuro-directă: fişierul-poem nu e text tipărit, ci un set de instrucţiuni pentru stimularea electrică (frecvenţă, amplitudine, fază). Când e aplicat, tu nu citeşti cuvinte, ci trăieşti senzaţii sonore/ ritmice în cap, ca şi cum poemul ar fi scris direct în sistemul tău auditiv.
Prin invaziv se înţelege că se necesită intervenţie chirurgicală; electrozii sunt implantaţi direct în creier sau pe suprafaţa cortexului. Metode tipice: ECoG (electrocorticografie) plăcuţe cu electrozi plasate pe cortex (sub dura mater); SEEG (stereoelectroencefalografie) electrozi inseraţi adânc în ţesutul cerebral; ICMS (intracortical microstimulation) microelectrozi care stimulează foarte localizat neuronii. Ce permite: stimularea foarte localizată şi precisă a reţelelor neuronale auditive. Avantaj: pacienţii la care s-a aplicat microstimulare intracorticală au raportat percepţii auditive complexe de la zgomote simple până la voci sau fragmente muzicale (Penfield & Perot, 1963; Jaroszynski et al., 2022). Limită: riscant, aplicat doar în chirurgie experimentală sau pentru pacienţi cu epilepsie/ tulburări severe.
În poezie neuro-directă: în teorie, un fişier-poem ar putea fi transcris ca o succesiune de impulsuri electrice livrate prin aceşti electrozi, astfel încât cititorul să audă direct versurile sau sunetele poetice fără să existe un sunet extern.
Bibliografie. Non-invaziv (auditiv: tACS/ TMS): Riecke et al., 2015 Current Biology: faza tACS la 4 Hz influenţează detecţia sunetelor la prag; evidenţă că poţi modula percepţia auditivă prin sincronizare oscilatorie. ( https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25981160/, 2015); Vogeti et al., 2023 Brain Stimulation: alpha-tACS modifică percepţia auditivă la prag; diferenţiază efectele de frecvenţă/ polaritate. (https://www.brainstimjrnl.com/article/S1935-861X%2823%2901945-9/fulltext, 2023); Cabral-Calderin et al., 2024 eLife: tACS modifică antrenarea la ritmurile sonore, depinzând de montajul optim (câmpul electric) ( https://elifesciences.org/articles/87820, 2024); Herrmann et al., 2013 Review tACS: sinteză mecanisme + aplicaţii senzoriale (inclusiv auditiv) (https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/ PMC3682121, 2013); rTMS & auditiv (tinitus/ processing): dovezi că poţi modula reţelele auditive (temporoparietal) şi perceptul subiectiv (tinitus); RCT/ meta-analize. (https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3682121/, 2013 ) (Ziyan He1, Defu Liao1, Qipei Ji1, Shichang Yan1 and Shuangchun Ai2* Efficacy of repetitive transcranial magnetic stimulation for subjective chronic tinnitus: a randomized controlled trial meta-analysis, 15.04.2025); Notă metodologică (TMS coil-click): zgomotul bobinei poate confunda măsurile auditive e bine de menţionat când argumentezi versul livrat fără sunet extern (https://www.sciencedirect.co/science/article/pii/S1935861X24001700, 2024). Invaziv (ancore istorice: write-in clar): Penfield & Perot, 1963 Brain: stimularea directă a lobilor temporali evocă percepţii auditive (voci, sunete) clasicul precedent clinic (https://gwern.net/doc/ psychology/neuroscience/1963-penfield.pdf,1963); Jaroszynski et al., 2022 Brain Stimulation: cartografiere SEEG a halucinaţiilor/ iluziilor auditive induse de stimularea intracorticală (reţele şi tipuri de percept) (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35952963/, 2022); Hong et al., (open-access): revizuire a evocării percepţiei de vorbire prin stimulare invazivă (Heschl etc.)
(https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11234843/, 2024)
3. Terra poesis (eco-art, poezie semănată). Scrierea vegetală
Într-un scenariu de criză climatică avansată, poeţii devin arhitecţi de peisaj: textele se seamănă la propriu în sol, ca seminţe codificate în cod Morse. Din ele creşte o mini-pajişte al cărei desen floral reface, privit de sus, tiparul unui poem; lectura se face cu drone sau dintr-un satelit aflat în orbită joasă terestră (LEO). Poezia se întoarce la fotosinteză impermanentă, dar materială şi lasă în urmă un mic câştig climatic.
Bibliografie: Agnes Denes Wheatfield A Confrontation (1982): punct de reper eco-art, documentaţie oficială.; Michael Marder Plant-Thinking (Columbia, 2013): filosofie vegetală; Emanuele Coccia The Life of Plants (Polity, 2018/2019): plantele ca atmografii ale lumii; Donna Haraway Staying with the Trouble (Duke, 2016): co-locuire multispecii & practici de îngrijire.
Nu am găsit un precedent cu poeme semănate în sol, cod Morse, lectură cu drone/ satelit LEO. Ideea e un hibrid original între land/ eco-art şi poezie, cu un twist tehnologic clar. Bibliografia de mai sus susţine foarte bine cadrele teoretice şi precedentele artistice dar pentru ancorare directă a componentei scriere vegetală/ lectură aeriană mai adaug câteva surse: Agnes Denes precedent tare de eco/ land-art viu, cu plantare la scară mare şi pattern-uri vizibile de sus (Wheatfield, Tree Mountain). Nu scrie poezii în câmp, dar legitimează ideea de text/ gest ecologic în vegetaţie şi de viziune aeriană a lucrării. (https:// en.wikipedia.org/wiki/ Wheatfield_%E2%80%94_A_ Confrontation, 1982); Robert Chianese regenerare pe Muntele copacilor o capsulă a timpului viu, 1996 (https://www.americanscientist.org/article/ regeneration-on-tree-mountain); Michael Marder, Plant-Thinking cadru filozofic pentru a trata vegetalul ca agent şi pentru a gândi scrierea ca relaţie cu plantele, nu doar reprezentare. Sprijină ideea poeziei în fotosinteză, dar nu propune dispozitivul tehnic (https://cup.columbia.edu/book/plant-thinking/9780231161251/ , 2013); Emanuele Coccia, The Life of Plants plantele creatoare de atmosferă; o metafizică a amestecului/ difuziei care susţine frumos poezia ca mediu (nu obiect static). Tot conceptual, fără protocol Morse/ drone. (https://www.libristo.ro/ro/carte/life-of-plants_19262432 ,octombrie 2018); Donna Haraway, Staying with the Trouble making-kin, colaborări multispecii, practici de îngrijire; oferă etica/ miza pentru un poem-ecosistem comunitar. (https://www.dukeupress.edu/staying-with-the-trouble, 2016)
Ce ar fi nou faţă de aceste repere: codare textuală explicită (Morse) în plantări + lectură instrumentală (drone/ satelit): la Denes avem ecosisteme/ figuri şi durată, nu text codificat pentru citire. La Marder/ Coccia/ Haraway avem cadru conceptual, nu dispozitiv tehnic. Conexiunea dintre scriere/ seed-design/ imagistică aeriană e remarcabilă.
Precedente apropiate: Katie Holten Tree Alphabet/ The Language of Trees: alfabet de arbori folosit pentru a scrie mesaje plantate; Pe hyperallergic.com nota că urma să planteze mesaje cu acest font viu. Katie Holten a creat Alfabetul Arborelui din New York. Este un exemplu evident despre ceea ce se poate numi scriere vegetală. (https://hyperallergic.com/ 486110/an-alphabet-made-of-new-york-city-trees/, 2016,2019) (https://www.katieholten.com/ new-york-city-tree-alphabet, 2019), Descifrarea cuvintelor în pădure. Un nou alfabet irlandez al copacilor, 2020
(https://emergencemagazine.org/essay/deciphering-words-in-the-woods/)
Land-art vizibil din satelit (viziune de sus ca parte a operei): Danae Stratou, Alexandra Stratou şi Stella Constantinides au lucrat în echipă pentru a proiecta şi construi enorma operă de artă de 100.000 de metri pătraţi, Respiraţia deşertului, pentru a celebradeşertul ca stare de spirit, un peisaj al minţii, opera e gândită şi documentată inclusiv în Google Earth validare pentru ideea de lectură aeriană/ spaţială.
https://danaestratou.com/works_projects/desert-breath/, 1997). Spirală egipteană misterioasă e văzută pe Google Maps, 2014.
(https://www.livescience.com/43617-egypt-spiral-google-maps-desert-breath.html;
Mesaje în câmp citite din aer (ludic/ agrar): exemplul fermierului Derek Klingenberg, ale cărui aranjamente (ciori, vite/ culturi) au fost captate de satelit arată că citirea din spaţiu a desenelor în teren e practicabilă. (https://www.abc.net.au/news/rural/2018-04-02/farmer-uses-crop-satellite-technology-to-send-message-to-space/).
Programe de land-art cu inscripţii/ imagini vegetale la scară (vizibile de pe versanţi/ aerian): Fields of Vision etc. dovedeşte logistica de a desena în vegetaţie la scară mare. trudientwistle.com
Da, ideile mari din textul anterior (poezia ca mediu viu, vegetal, multispecii; organizată de timp/ comunitate/ tehnologie) rezonează cu Marder-Coccia-Haraway şi cu practica lui Denes. Nu am găsit însă la aceşti autori protocolul concret descris mai sus (cod Morse semănat + lectură cu drone/ LEO). Pare a fi o idee originală în această viziune cu precedente utile (Holten, land-art aerian) care o face plauzibilă ca linie de cercetare şi practică.
Cum susţin aceste surse ideea de mai sus:
Cadrele (Marder, Coccia, Haraway) fundamentează poetic-filosofic: vegetalul ca agent şi poezia ca practică de îngrijire şi mediu.
(https://cup.columbia.edu/book/plant-thinking/9780231161251/) (https://www.dukeupress.edu/staying-with-the-trouble)
Precedentele (Denes, Holten, Desert Breath, Herd/Klingenberg) arată că scrierea peisajului şi citirea aeriană sunt fezabile artistic şi tehnic.(www.agnesdenesstudio.com) (https://hyperallergic.com/486110/an-alphabet-made-of-new-york-city-trees/ ) (https://en.wikipedia.org/wiki/Desert_Breath) (https://modernfarmer.com/2015/11/crop-artist-stan-herd/)
Tehnologiile (Sentinel-2/ Planet, NDVI, drone) oferă protocolul de citire (drone > validare fină; satelit > publicare aeriană periodică).
(https://earth.esa.int/eogateway/missions/planetscope, https://earthobservatory.nasa.gov/features/MeasuringVegetation https://earthobservatory.nasa.gov/features/MeasuringVegetation)
|